Hosszúfutás, résztáv, gázolás…

Hosszúfutás, résztáv, gázolás…

 6 

Nem lett semmi bajom, ne ijedjetek meg! 🙂 Csak szerdai futásom alkalmával nem vett észre egy jobbról kiforduló kombis, szemüveges hölgy, és lendületesen rámkanyarodott, így kénytelen voltam a motorházra támaszkodni és eltartani tőle magam. Nézett bután, meg sem kérdezte lett-e valami bajom, csak kikerült és továbbment. :/ Igazából láttam, hogy jön jobbról (mellékútról) és volt egy megérzésem, hogy nem fog észlelni, de azt nem gondoltam, hogy ennyire nekem jön. Tapasztalat: erre többet nem futok (Sárd utca) amíg ilyen sötét van, és ma edzés helyett bementünk kicsi feleségemmel a budaőrsi Decathlonba, ahol az új úszósapka és szemüveg mellé kaptam egy szépséges golyóálló Kalenji fényvisszaverő mellényt 3000 Ft értékben. UV zöld lukacsos technikai anyag, két nagy ezüst csíkja van, és az van ráírva, hogy max 20-szor lehet mosni. Én nem is gondoltam rá, hogy mosni kéne…! :)))
Amúgy csak egy laza nyolcas volt az edzés, 5:15 körüli tempóban kényelmesen ment, nincs róla más mesélni való.
Időben visszafele haladva: a keddi résztávos edzés jól sikerült, 6×800 volt, 2 perc pihivel, és most figyeltem arra, hogy az utolsó előtti ne legyen kirívóan lassú a többihez képest. Végül mind meglett 3 percesre, öröm és boldogság!
Hétfő szünnap volt, kellett is a vasárnapi hosszú után. Akkor 22 km volt tervezve, reméltem, hogy Lemúr Miki velem tart majd egy magasleses útra, de nem ért rá sajnos, így egyedül futottam az erdőbe, csak néhány túrázóval és egy cross motorossal találkoztam, no meg a családdal, akik kirándultak levendulásba, és miközben anya a kislánnyal sétálgatott, apa megrakta a Land Rover Discovery hátulját levendulatövekkel. :/ Na és kivel találkoztam még? Hát persze, hogy a Lábujjzsibbadással! A magaslesnél köszönt rám 58 perc körül, akkor még egy cipőkötéssel távol tudtam tartani, de aztán rám szállt, és mire a Fundokliából jöttem lefele, már rohadtul fájt, nem segített az újból kötés. Elborult az agyam, kezdtem úgy futni, hogy szinte trappolva csaptam a jobb lábam, és szándékosan gördültem a marhára kínzó nagylábujjamon át minden lépésnél. Ez az én minimális fájdalomküszöbömmel nagyon nagy hőstett, fura mód mégis bevált, gondolom a vérkeringés indult be újra, és 2-300 méter alatt egészen tűrhetővé csökkent a zsibongás.
Otthon a futótérképen összevetettem az utat Lemúr Miki régebbi GPS-es útvonalával, amire a kütyü akkor 22 kirit mért a házuktól, de most nekem is 22 km lett itthonról, pedig 800 méterre lakunk egymástól. Hol az igazság? Mindegy, beírtam a 22-t, 1:53:22-re. Igen ez így is 5:09-es tempót jelent, és tök simán ment. 🙂 Egyre bizakodóbb vagyok.

40 thoughts on “Hosszúfutás, résztáv, gázolás…

  1. Lemúr Miki mikor mérte azt a 22km-et? Ha nyáron, akkor megmagyarázhatod a hőtágulással a 800 méter különbséget. Most hidegebb van, a dolgok is összemennek 🙂

    Egyébként az a fényvisszaverő mellény 3000-ért mennyivel menőbb, mint az én bármelyik tescoban/benzinkúton/barkácsboltban kapható kb 400HUF-os darabom, amit a kocsiból vettem ki, és most túrázáshoz szoktam használni?

  2. @viito: hát lehet hogy tényleg hőtágulás… 🙂
    annyival jobb ez mellény, hogy technikai anyagból van, és arra van rávarrva a két csík. a sima, meg olyanból, ami alá begombásodik az ember, ha fut benne. 🙂 ez lényegében egy ujjatlan techinkai futópóló két fényvisszaverő résszel.
    bár nem néztem az ikeásat ami nekem van a kocsiban, remélem nem kidobtam egy csomó pénzt…

  3. @rrroka: Nah! Akkor van egy ikeás és egy ilyen csoda darab, dobj össze kérlek egy összehasonlító tesztet, hogy melyikben milyen futni. Komolyan érdkelne.

    Pl a kocsihoz lévő az inkább mellény elöl pár tépőzárral/patenttal/D-gyűrűvel, így lehet, hogy jobban lobogna, mint ez a póló szerű. Ha még beszerzel valami egészen kommersz olcsó 400HUF-os tesco/cora darabot is mellé harmadiknak, akkor lenne az igazi a tesztelés 🙂

  4. én pont most a hétvégén láttam a dekásat, de egy elnéző mosoly keretében konstatáltam , hogy a közel 3 pénzes ár már akciós, úgyhogy nem vettem közelebbről szemügyre.

    De majd rrroka remélem beteszteli itt nekünk, hogy melyik milyen 🙂

  5. @rrroka: jól tetted, hogy vetted a decás mellényt. Én kétszer is 300 forintosban futottam az UB-n és szörnyen áll rajtam. Unisex, “uniméret” szabása van, a dagadt, hálós bézbólsapkás kamionsofőrökre van szabva. Lobog, eláll, merev, stb. Ja, és nem is márkás. A drágábbaknak az anyaga is rikítós megvilágításban, nem csak a két csík rajta. Az olcsónál ez nem igaz.

  6. tesztet! tesztet! tesztet!

    újabb teszt pont: kocsival megállni, és reflektorral világítani, miközben a futó szalad a kocsi felé. Meg lehet nézni, hogy a márkás vagy a márkátlan látszik a jobban/közelebbről 🙂

  7. rrroka, légyszi a négyzetcentiméter egységre vonatkozó páraáteresztő képességet is nézd meg.
    + mindig ugyanakkor mosd őket, így a jelzett mosási mennyiség is mérve lészen párhuzamosan.
    thx

  8. A legnagyobb hátránya a 300 Ft-os benzinkutas mellénynek, hogy elöl csak egy tépőzár tartja és szétnyitja a menetszél, tolja le a futóról.
    Rrróka sporttárs tehát helyesen járt el, amikor egy célszerszámot vásárolt, az sokkal pipecebb, mint az enyémen utólag felvarrt extra tépőzár 🙂

  9. @viito: én is DIY keretében gyártottam egy kamionos méretűből egy helyes kis bebújósat. egyik futáson irigykedtek is rá a tesco-s mellényesek 🙂

  10. @effe: ugye!? Ezt a Decás felsőt tuti nem irigyelné senki, bezzeg a Tesco feat. effe változatot 🙂

    @rrroka: inkább ide azt nem látom, és nem tudnám élvezni a mesterművet

  11. Woa! A neninek ki adta a jogsit?!

    Nem olvastam blogokat egy ideig, latom szepen gyarapodsz tempora es km-re 😀 Nagyon csunyan elvered LM rekordjat Siofokon, ha igy folytatod… 😀

    A lyukacsos visibility polo jol nez ki, csak vigyazz ne akadjon bele a mellbimbo-piercingjeidbe 😀

  12. @rrroka: A Saucony Vizipro színétől mániás-depressziós leszek, tegnap akartak rám sózni egy ilyen felsőt, de fájt ránézni! Maradok a gátamnál, ott 3évente jár autó (Kraz az árvízvédelem miatt). Lehet néha unalmas “körözni”, de ha a kedvenc Tisza mellett tehetem ba…a szellő! 🙂

  13. Autós történethez egyébként annyi, hogy tavasszal nekem átment a jobb lábfejemen egy kocsi. A balról jövő elengedett, intettem neki, hogy köszi, a jobbról kanyarodót meg mire észrevettem, már átment a lábamon. Még szerencse, hogy éppen nem gyorsabban futottam.
    Nyilván én is hülye voltam, tudok róla, azóta inkább megállok, de akkor is fura helyzet volt :S

  14. @rrroka: Akkor Te leszel a történelem első vizuális-terroristája! 😀

    @csiripiszli12: Ha átenged egy autós, a másik irányból érkezőnek is kötelessége(lenne) megadni az elsőbbséget! Az a szerencse, hogy nem lett nagyobb bajod, de sajnos ez nem az autós felelősségtudatán múlt… bazi sokat vezetek és elképesztő, mennyi hegylakó közlekedik az utakon! (mind úgy tudja hogy halhatatlan)

  15. én is résztávozok szorgalmasan, de sajna nagyon nem megy:( a tegnapi 4×1600 katasztrofális volt, 8 percen belül szerettem volna tartani mindent, ehhez képest: 1. 7:51 2.7:42 (PB:) 3.8:12 4. inkább hagyjuk… Szóval szerintem a másodikat úgy meghúztam, hogy kész vége, nem maradt semmi a többire. van valami ötletetek arra, hogy hogyan lehet gazdaságosabban beosztani az erőt? vagy ne hisztizzek és örüljek, a pb-nek? áhh, utálom a résztávot…

  16. @csiripiszli12: és nem lett komolyabb bajod? észrevette vagy meg sem állt?

    @saaby.: kötelessége lenne, de nagyon nincs senki felkészülve a futókra, plána télen, pláne este, szóval nekünk kell jobban vigyázni, még akkor is ha nem jogos, mert a kocsi alól hiába érvelünk, hogy jobbkézszabály! 🙂

    @borboleta: hol futod a résztávot? pályán? nekünk edzésen az volt a módszerünk, hogy be volt állítva a futóóra visszaszámlálója és száz méterenként csipogott, innen lehetett tudni, hogy elfutja, vagy kicsúszik az ember. ezt át lehet ültetni olyan résztávra is ami nem pályán megy, de van pár megjegyezhető pont. én most féltávnál szoktam mindig megnézni az órát.
    a résztáv egyébként nagyon fárasztó, kell hozzá egy fajta keménység a hozzáállásban, ezért nem csak tempónövelésre jó, hanem fejben is edzi az embert. egyébként nyilván elfutottad a másodikat, ha nyolc perc a cél, akkor 8 mp +/- egyenletességgel kéne tartani (nem szokott menni).
    akkor futja jól az ember, ha második ismétlés a leggyorsabb (ekkorra bemelegedett és van még erő), utolsó előtti a leglassabb, és az utolsó is meglesz tervezett időre. résztáv előtt különösen fontos a bemelegítés és nyújtás, elvetemültek 4-5 repülőt is futhatnak.

  17. az biztos, hogy ezekhez az egyenletes tempókhoz sok tapasztalat kell, pl nekem borzasztóan nem megy az, hogy az elsőt ne 1 perccel jobbra fussam az utolsókat meg sokkal rosszabbra. Szerintem itt sokat kellene főleg fejben fejlődni, hogy az elején ne azt érezze az ember, hogy tele van energiával, akár 1.5 perccel is jobbat tudna tolni, mint a szintidő, a végén meg örül, ha besétál 🙂

    Egyébként az egyik kedvenc sportolóm nyilatkozta erről egyszer, hogy minden évben mikor a játékosok visszatértek a nyári szünetről, akkor a csapat tartott nekik egy fizikai felmérőt. Ezen poszttól függő távokat teljesíteni meghatározott időre (3 sorozatban).
    Ő mondta, hogy az első 2-at bármelyik sportoló teljesítette gond nélkül, a harmadik mutatta meg, hogy mennyit is dolgoztál valójában. Az edzők viszont nem azt várták, hogy sokkal jobbat fuss az első kettőn, csak azt, hogy érj célba a szintidőre, és ezt mindhárom alkalommal teljesítsd. A kevésbé tapasztaltak persze általában az első 2-nél jól megmutatták az edzőknek, hogy mekkora királyok, a harmadiknál meg kipukkadtak.

  18. @borboleta: mennyit pihensz a szakaszok között?

    Most már a helyi szakértők tanácsára megállok nyújtani közöttük, de valahogy a sorozatok közötti pihenő idővel vagyok mindig bajban (mondjuk én csak 1000 métereket szoktam futni). Az első után mennék rögtön a másodikra, a harmadik után két napot szeretnék napozni 🙂

  19. @saaby.: Igen, tudom, hogy meg kellett volna adnia az elsőbbséget, de nem tette..

    @rrroka: Nagyon fura volt, éreztem, ahogy megbillen a kocsi a lábfejemen. És annyira megdöbbentem, hogy futottam tovább, csak néhány méterrel később álltam meg megnézni, hogy mi van. Az autós megállt, de kicsit odébb, szóval nem beszéltem vele végül. Nagyobb bajom nem lett, kicsit bezöldült a lábfejem, meg kihagytam talán másfél hetet a biztonság kedvéért. Persze dokihoz nem mentem el megnézetni (ha most történne, valószínűleg elmennék).

  20. @viito: “az elsőt ne 1 perccel jobbra fussam az utolsókat meg sokkal rosszabbra”, na pont erről beszéltem, résztávnál kicsoben lehet gyakorolni azt, hogy ne fussa el magát az ember mondjuk egy maraton első felében. egy idő után ráérez arra az ember, hogy ez az a sebesség, amit bírok majd végig, de azért csak éppen hogy. én is bezuhanok a célba és majd kiköpöm a tüdőm a 800 meg az 1600 után, de egy perc múlva kezd jobb lenni, az 1600-aknál a 3 perc pihi meg még soknak is tűnik. én általában a térdemre támaszkodva küzdök levegőért az első fél percben, ekkor mondta mindig az edzőnk “sétálj!”, mert különben elmerevedik az ember izma.

    @csiripiszli12: azért az jó jel, h megállt, de egy kék-zöld lábfej tök durván hangzik, szerencse hogy nem ropogott, mint egy csomag csipsz, amire ráülnek.

  21. @rrroka: nem pályán futom, hanem az utcán ill.- futó/bicikli sávon. akkor leszokok arról, hogy 20 mp-enként nézem az órám:) köszönöm a tanácsokat, jövő héten tisztább fejjel megyek és nem úgy, hogy “de utálom”… szerintem az egész futásban a résztávok a legnehezebbek, de ahogy te is írtad, “nevelő” hatásuk van:)

  22. @borboleta: hát volt értelme 20 mp-enként nézni? 🙂 800-on elég szerintem 3 ponton ellenőrizni, ha nagyon maximalista az ember, de pár ilyen után érezni fogod, hogy egyenletes-e a tempód.
    sokat segít az erő beosztásában az is, ha már az elején azt a fajta mély, erős légzést alkalmazod tudatosan, ami a végén magától jön.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük