Maratoni felkészülés, 6-10. hét

Maratoni felkészülés, 6-10. hét

 7 

Fú, így felborulni edzéstervet még nem láttatok, maximum rally versenyen vannak ekkora bukfencek.
Kezdjük ott, hogy rájöttem: túl sokat gyorsítottam a maratonra, ezzel együtt túl kevés hosszút futottam és a szeptemberieket sem fogom tudni megfutni, mert nálunk a szeptember mindig emberesen pörgős családi és munka szempontból is. Végül azért sikerült egész jókat menni, de ha igaz a a Futók Kézikönyvében emlegetett “háromszoros szabály”, ami szerint a maratoni fal a napi átlagos edzéstáv háromszorosánál fog szembejönni, akkora szeptemberi 140 kirivel bajban leszek már 14 kilométer után, ami a táv harmada… De hát nem hihetünk a statisztikusoknak, hiszen ahogy egy mikrobiológus kollégám mondta igen szofisztikáltan: “Ha egy két hétig fosol, két hétig meg szorulásod van, akkor a statisztikusok szerint átlagos székleted volt a hónapban.”

szeptember 6. csütörtök – 21 km
Hárosi-öböl felé kényelmes hosszú futás. Semmi extra, lábujjfájást leszámítva.

szeptember 8. szombat – 5km verseny
Már beszámoltunk róla, hogy az Érd-utol versenyen taroltunk, nem nagy mezőnyben, de jó ellenfelek között jutottunk a dobogó legfelső fokára, Lmerú Miki 10 km-en, én pedig az 5 kiris távon. Ekkor jöttem rá, hogyha 4:20-al megy terepen ez a táv, akkor túl gyors vagyok egy maratonhoz, hiszen az 5:20-as tempó nagyon kényelmesnek tűnik majd, ámde csalóka lesz, így kb. féltávnál meg összeborulok. Eldöntöttem: a maradék időben hosszú távok jönnek, pokolba a résztávokkal.

szeptember 15. szombat – 35 km
Erre az extrém hosszúra nagyon rápihentem, illetve úgy alakult, hogy nem tudtam megfelelően futni a héten. Írtam róla részletes beszámolót, kivonatként annyit: fárasztó volt, bejött amire számítottam, a kényelmesnek tűnő tempó 3 óra után már egyáltalán nem az.

szeptember 20. csütörtök – 15.5 km
Lemúr Mikitől kaptam egy könyvet, a címe “Futók Kézikönyve” az amerikai Sally Edwards írta, a fordítója pedig Bozót. Bozót szerint sok újdonságot nem fog mondani a magamfajta tapasztalt futónak, de nagyon szép könyv, és vannak benne olyan gondolatok, mint az idézett hármas szabály, meg a “Fekete Lyuk” és hasonlók, leghasznosabbnak azt találtam, hogy az ember felváltva csináljon kemény és laza- vagy keresztedzéseket, akkor van idő erősödni, majd regenerálódni. Sokszor mondtam én ezt már sokmindenkinek, de így megfogalmazva szakembertől még nem hallottam, szóval ennek jegyében ezt a 15.5 kiris dombos edzést rendesen megnyomtam, lett is belőle 5:20-as tempó fölfele és 4:40-es lefele, mégis marha jól esett.

szeptember 22. szombat – 13 km túrázás
Keresztedzés a pihenés jegyében. Kicsi feleségemmel Balatonalmádiban felmásztunk a Csere-hegy kilátójához, hazafele pedig szép került tettünk a Balaton-part felé. Még nagyon szép napos idő volt, elképesztően jól esett az erdőben és a parton sétálni.

szeptember 23. vasárnap – 20 km
Az előző nap felderített kilátós útvonal felé indultam, meglepődtem, hogy alig 25 perc alatt felértem, mert gyalog hosszabbnak tűnt. A túloldalon leereszkedtem Alsóőrs felé a kék turistaútvonalon, kicsit eltévedtem, de aztán egyenesen ki tudtam futni a mólóra. Szélesen vigyorgós érzés volt a napsütésben a Balaton partján. 🙂 Visszafele megint megmásztam a hegyet, aztán a túloldalán le a partra, lefele kipihentem magam, úgyhogy megtoltam egy kicsit a végét. Elkapott az a “könnyen futsz, de nagyon lendületesen” érzés, és éreztem, hogy nagyon visznek a lábaim, ki is derült, hogy 4:40 körüli tempót tudtam termelni a 20 kiris, 600 méter szintes terepfutás utolsó 4 kilométerén. Az nem rossz. Összességében 5:32-vel ment ez a 20 km, 1:51 lett a vége.

szeptember 28. péntek – 15 km
Ez a hét nem sikerült jól, szerdán reggel (hajnalban, 5:45-kor) olyan hideg volt, hogy az utcáról visszafordultam, mert fáztam, csütörtök délután meg úgy felhúzott egy ügyfél, hogy nem tudtam futni menni, mert nem akartam azzal elrontani az edzést, hogy a munkán pörög az agyam. Maradt a péntek, az egész heti pihenés után pedig oda kellett lépni, hogy érjen is valamit az egész. A Duna-gát útvonalat 5:04-es átlaggal futotam le, visszafele az emelkedő ellenére majd egy perccel gyorsabb voltam.

szeptember 30. vasárnap. – 22 km
Lemúr Miki és Izmitomi szerint is már csak rüvidebbet kellett volna futnom, de én úgy éreztem, hogy egy hosszabb futást még be kell préselnem a maratoni felkészülésembe, így egy regeneráló tempójú Hárosi-öböl körre indultam, ez viszonlyag sík, hangulatos, vannak csapok is, minden tökéletes. Szándékosan lassítottam, amikor úgy éreztem kezdem szaporázni a lépteimet, így 5:40 körül tartottam a tempót, azonban az az észrevételem, hogy ez a lassabb futás fejben sokkal megerőltetőbb, mint az 5:30 alatti tempó. Végig azt éreztem, hogy nem olyan gördülékeny így a mozgásom, hogy minden lépésnél döccenek egyet. 16 után már nem is esett valami jól, ezt nem értékelem túl jó jelnek a maratonra nézve, a lassú tempóban azonban lehet valami, mert megállás után pár perccel már szinte nem is éreztem, hogy futottam két órát.

Ez a hét, a maraton előtti utolsó hét a pihenésé, max kétszer futok majd valami rövidebb 5-10 km közötti távot, de lehet, hogy még annyit sem, majd meglátjuk hogy sikerül egyeztetni a futópajtikkal.
Ezzel be is fejeződött a 2012-es Spar Maraton felkészülésem. Sokkal kevesebbé tudtam betartani az edzéstervet, mint azt szerettem volna, kellett volna még vagy kétszer 25 körül futni, de jól ez így is, a két éves időmet reményeim szerint megdöntöm, ideális esetben nem is kicsivel. Nem akarok sokkal gyorsabban kezdeni mint akkor az 1:53-al, de nem tervezem, hogy nagyon belassulok utána, nem mintha persze tervezné is bárki az ilyesmit.
Találkozzunk vasárnap a  futás után, valahol a célzóna mögött fogunk dögleni. 🙂 Mindenkinek egy nagy kalappal!

17 thoughts on “Maratoni felkészülés, 6-10. hét

  1. Milyen jó olvasni, hogy nem csak én tudok edzéstervet elrontani :))))

    Rájöttem, hogy Lemúr hogyan fut oyan jókat maratonon! Neki 9 km-nél jön a fal, 12-re már túl is van rajta, aztán utána meg csak futni kell 🙂

  2. Én máshogy szeretem elszúrni a dolgokat. Sok futás, aztán a verseny előtt össze-vissza eszem – CH feltöltés néven 🙂

  3. @rrroka: Most mar naponta többször jarok ide, es varom, hogy elesedjen az uj maratonos poszt. Jo lenne, ha dobnatok valami csontot a kiehezett olvasoközönsegnek! Különben atmegyek a kalenji.blog.hu-ra es vissza sem nezek! 🙂 De meg az is lehet, hogy csonthartyagyulladast kapok…

  4. @rrroka: Ertem en a viccet… Csak nem szeretem! 🙂
    Ezek utan en mar egy fergeteges posztot varok, ami mely akar egy kiraly drama, es vidam is mint egy Örkeny egyperces! Legyen ebben halal, meg szerelem, (“szex, szerelem, gyengedseg”, ha meg ismerös…) eltünt es megkerült feltestver, vagy gonosz iker, testiseg a lovaszfiu es az urnö közt. No ilyenek… 🙂

  5. Elrabolták Mikit az ufók? Ejnye, így csigázni az embert… 🙂

    @rrroka: Az úszás nagyon durva, nem hittem hogy rendszeresen futó emberként meglepetés érhet, de néha olyan légszomjam van (és izomláz a testemben bizonyosan nem létező izmokban) hogy ihajj! 😀
    No, de a nemes célért mindent!

  6. @saaby.: jaja, reggel megnéztem a GDP adatokat, de nem látom, hogy szárnyalnának, szóval biztos nem munkával foglalják el magukat az urak, így gondolni sem merek rá, hogy hol van a beszámolónk 🙂

  7. @saaby.: én is azt hittem, h az úszás simán fog menni, de ott máshogy kell felhasználni a beszippantott levegőt, a futással szerzett állóképesség nem sokat ér, amíg nem tanulok meg lassan úszni gyorsban. mellúszásban okés, de a gyors az olyan volt, mintha sprintelnék. vízi fartlek.

    @viito: nekem ez egy teljes pihenőhét lesz, sok meló, kertészkedés, padlásrendrakás…

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük